tirsdag den 8. juni 2010

Obama iværksætter massiv reklamekampagne for sundhedsreformen

Det går ikke så godt, som præsident Barack Obama selv havde forventet, da demokraterne i foråret vedtog sundhedsreformen. Et flertal i den amerikanske befolkning vendte sig imod reformen, men Obama mente, at stemningen ville vende efter reformen. Obama administrationen har siden gjort sit til at omvende amerikanerne, men det har ikke hjulpet.

Demokraterne er naturligvis bekymrede for valget til november, hvor den siddende præsidents parti normalt kan inkassere et nederlag. Det skete eksempelvis for præsident Bill Clinton i 1994 efter en lang debat om og et forgæves forsøg på at reformere sundhedsvæsenet. Obama og hans progressive allierede overbeviste i foråret tvivlerne i det demokratiske parti om, at det ville være værre ikke at gennemføre reformen og at nederlaget i 1994 skyldtes, at reformen ikke blev gennemført. Men der er ikke meget, som tyder på, at de får ret i den forudsigelse.

Så nu vil demokraterne gennemføre en reklamekampagne til 125 millioner USD, som i de næste par måneder skal forsøge at overbevise amerikanerne om, at sundhedsreformen er god for dem, skriver Politico (7/6). Det er tale om en usædvanlig kampagne. Normalt forsøger politikerne at overbevise vælgerne om, at deres politik er den rigtige før de gennemføre den og hvis politikerne får et mandat, kan de gennemføre den. Men her er det nærmest omvendt. Først gennemfører politikerne politikken og forsøger dernæst at overbevise vælgerne om, at de ikke skal smide dem ud.

Det er svært at forudsige om det vil lykkes. Obama har på den ene side gode erfaringer på reklame-kampagner. En af årsagerne til, at Obama blev valgt var, at han havde massivt flere penge end modkandidaten John McCain, der blev brugt til brugt at udstille modkandidaten som en anden Georg Bush. Men på den anden side har Obama, der jo som bekendt ikke er helt uden retoriske talenter, nu igennem mere end et år forsøgt at overbevise amerikanerne om det saliggørende i sundhedsreformen uden målelig virkning. Obama indgik også studehandler med interesseorganisationer, som har kørt kampagner for reformen. Når det kommer til stykket, er det nok en del sværere at ændre befolkningens holdning end at markedsføre sig selv som den kandidat, der bedst repræsentere flertallets holdning i Det hvide Hus.

Så sundhedsreformen er ingen vindersag. Det er vedtaget ensidigt af den ene side i Kongressen, den er gennemført med en lang række kompromisser, masser af studehandler for at få modstandere hos demokraterne med og endelig en hel del trusler mod genstridige partimedlemmer. Det er svært at finde grupper, som er begejtrerede. Kritikken kommer ikke overraske fra højre, men også fra midten og venstre i det politiske spektrum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar