mandag den 1. februar 2010

Obamanomics i sundhedsreformen

Forleden omtalte jeg en ny bog, "Obamanomics", af Timothy P. Carney, som omhandler store virksomheders indflydelse på lovgivningen under præsident Barack Obama. CATO Podcast (se nedenfor) bragte for et par uger siden et interview med Carney (14/1). I interviewet beskriver Carney, hvordan store virksomheder har fået indflydelse på sundhedsreformen og tobaksgiganten Philip Morrison har fået en ny regulering af tobak.

Forsikringsselskaberne er ofte skydeskive, når Obamas kritisere nuværende forhold i sundhedssektoren,, men Carney visre, at lobbyister fra forsikringsindustrien har opnået betydelige indrømmelser fra Obama administration i det sidste år. Præsidentkandidat Obama var modstander af at gøre sygeforsikring obligatorisk for borgerne. I debatter med modkandidat Hillary Clinton var dette ofte et tema. Obama ville ikke tvinge borgerne til at forsikre sig, mens Clinton ville. Obama ville i stedet gennem statsstøtte til borgere og tilbud om en billig offentlig sygeforsikring (the public option) gøre det muligt for alle at tegne en sygeforsikring.

I dag har Obama droppet den offentlige sygeforsikring og sundhedsreformen indeholder et krav om, at alle borgere skal forsikre sig. Hvem mon klapper i hænderne over en lov, der tvinger borgerne til at købe deres produkt? Forsikringsindustrien, naturligvis. En række aftaler er indgået med store virksomheder, som giver virksomhederne fordele og samtidig har virksomhederne forpligtet sig til at propagandere for Obamas politik.

Carney har også en anden historie fra tobaksindustrien, som viser, at Philip Morrison efter 10 års kamp har haft held til at få Obama til at indføre en ny regulering, som i realiteten blot beskytter tobaksgigantens markedsandel på 50%. Omkostninger ved at leve op til den nye regulering er nemlig så høje, at det udgør en markedsbarriere. Og det er i forvejen forbudt at reklamere, så nye firmaer har i realiteten ingen chance for at trænge.

Lobbyisme kan altså betale sig. Bogen handler om virksomhederne og lobbyisters indflydelse under Obama, men bogen kunne være skrevet om enhver præsident, hvilket Carney også selv mener. Men det er sjældent at se en politiker, hvor der er så stor afstand mellem ord og handling, som tilfældet er med Obama. I valgkampen lovede Obama igen og igen, at han ville "change the culture of corruption".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar