tirsdag den 22. september 2009

Mindeord

Jeg har lige læst et mindreord på jarlcordua.dk, Danmarks suveræne politiske blogger, og erfaret, at cand.polit. Johannes Lund Petersen, tidl. indehaver af Toga Vinstue, tidl. tjener på "Firtallet", tidl. embedsmand i boligministeriet, tidl. generalsekretær i Liberalt Centrum samt evig ungdomspolitiker og Von Oosten-ambassadør, er gået bort mandag aften (21/9). Han blev 80 år.

Jeg lærte Johs. at kende, da jeg i 1980'erne var aktiv i Konservativ Ungdom i København, der dengang havde lokaler bag Illum og fast mødedag på torsdage, som ofte sluttede nede i baren hos Johs. Gennem studieårene kom jeg også regelmæssigt hos Johs. Så jeg har tilbragt mange timer hos Johs., først på "Firtallet" og siden 1993 på Toga Vinstue. Her hørte jeg anekdokterne fra den nyere politiske Danmarkshistorie mens øllerne gled ned, den ene efter den anden, sammen med en enkelt Von Oosten i ny og næ. Sidste del af min polterabend i 1997 foregik også hos Johs. på Toga Vinstue, men de nærmere detaljer om den begivenhed har jeg kun begrænset erindring om.

Johs. og jeg havde en fælles bekendt, da jeg gik i skole med Niels Westerbys søn Alex på Europaskolen i Uccle i Belgien fra 1973-77. Johs. delte derfor altid nyheder om familien Westerby og mit kendskab til familien fik også Johs. til at invitere mig til møderne i "Den liberale klub". Jeg deltog dog aldrig, egentlig synes jeg godt om Erik Eriksen i modsætning til Westerby og Johs. Derfor fortalte jeg Johs., at jeg nok mere var til "De Uafhængige" end "Liberalt Centrum".

Her til aften vil jeg mindes Johs. Det er lidet sandsynligt, at jeg skåler med en Von Oosten i hånden, da jeg næppe vil kunne finde et værtshus her i Zug, som har den bitter. Men jeg vil slukke tørsten med en god ale på den engelske pub til ære for Johs., mens minderne om mange muntre timer på Firtal og Toga glider forbi.

Æret være hans minde!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar